2015. április 6., hétfő

Osmos - A nyugalom és a béke játéka

Nyelj el, vagy elnyelnek! Az Osmos HD világában a nagyobb amőba bekebelezi a kisebbet, kivéve, ha a kisebbnek van némi rutinja az akció- és a stratégiai játékok terén. Mert akkor pokoli jó móka vár rá...



A kanadai indie-játék fejlesztő Hemisphere Games csapata egészen egyedülálló hangulatú programot készített az Osmos HD-vel, mely már első delejes képkockáival, és szinte meditációs állapotba vezető ambient muzsikájával rögvest jelzi, hogy nem szokványos alkotással állunk szemben. Na, nem mintha éppen a történet vagy a játékmenet a hagyományos klisékből állna, hiszen főszereplőnk nem más, mint egy amőbaszerű lény, amely a mikroorganizmusok kegyetlen világában igyekszik túlélni.



Feladatunk voltaképp egyszerűen hangzik: kebelezzünk be minden, utunkba kerülő és nálunk kisebb létezőt. Azonban nem árt óvatosan nekiállni a zabálásnak, hiszen a körülöttünk lebegő lények eléréséhez mozognunk kell, mozgásunkhoz pedig magunkból szükséges anyagot kilöknünk, amivel a méretünk arányosan csökken. Eközben a többi amőba persze folyamatosan táplálkozik, és egyre hatalmasabbra duzzad, így könnyen megeshet, hogy mire odaérünk a kiválasztott célponthoz, az fal fel minket azon nyomban. 


Ez így elsőre talán ostobán hangzik, ám a 27 szintes egyszemélyes kampányt rejtő Odyssey menüpont, és a 72 pályát tartogató Arcade opció bizony tartogat meglepetéseket és kihívásokat, ugyanis minden mikrouniverzumban más és más teljesítendő feladattal találjuk szembe magunkat. Sokszor a cél egyszerűen az, hogy mi legyünk a legnagyobb sejtek, máskor egy konkrét élőlény bekebelezése és az ellenséges amőbák elkerülése a feladat, hogy a későbbi pályákon feltűnő antianyagokról, melyek méretüktől függetlenül felszívnak bennünket, illetőleg a hatalmas, gravitációs mezővel magukhoz szívó sejtekről már ne is beszéljünk. Az Osmos HD-hez így nemcsak ügyesség és kiváló reflexek, hanem rengeteg türelem és komoly stratégiai érzék is szükségeltetik. Nem kell őrült módon csapkodni a kijelzőt, sokkal inkább megfontolt mozdulatokkal juthatunk előbbre az amőba-ranglistán, és ha már végképp elfogyott a türelmünk, akkor az idő felgyorsításával-lelassításával is befolyásolhatjuk a játékmenetet.

Napjainkban irgalmatlanul sok játék jelenik meg mobil platformokra, egyre jobb a grafika egyre komolyabb a játékélmény, de sokszor egy nagyon fontos dolog hiányzik; a teljesen új és egyedi ötlet. A játékok többsége egy régi nagy előd szebb, kicsit jobb újraértelmezése. Most egy különleges, kifejezetten a nyugis, ügyes játékosoknak és az ambient (chill out) zene kedvelőinek mutatok be egy igazán egyedi alkalmazást. Ha szerettétek a SPORE -ban a sejtfázist és nem kedvelitek az ide-oda csapok játékokat, akkor ezt különösen ajánlom nektek. Végre nemcsak PC-n, hanem mobil kütyüinkön is élvezhetjük az alkalmazást. 

Indítás, menü


A játék műfaji besorolására már a címe is utal, fizikán alapuló játék (physics based game), a játékbemutató videóknál egyértelműen kiderül miért is. A játékot elindítva egy szép letisztult menü tárul elénk, középen 2 nagy sejtet látunk, itt tudjuk kiválasztani a játékmódot Odissey (kampány, sztori mód), Arcade (klasszikus egypályás mód). Az Arcade mód eléréséhez meg kell csinálnunk az Odyssey módot.

  • Odissey: 27 pályán keresztül válhatunk a legkisebb organizmusból retteget 'ragadozóvá'
  • Arcade: 8 eltérő világban, 72 pályán tehetjük próbára ügyességünk, 9 nehézségi szinten
  • 6 arénában győzhetjük le, multiplayer vagy gépi ellenfelünket

A főképernyő tetején 5 (6) kis fehér gombot láthatunk, melyek az alábbiak: fogaskerék (játékbeállítások), kupa (a megcsinált, engedélyezett, még lezárt pályák listája), kormány (irányítás konfigurálása), sapka (infó a készítőkről) hangjegy (zene). Az iOS-es verzióban, a felső menüben még van egy 2 kis levelecskét ábrázoló menüpont (Openfeint), ahol csetelhetünk, megnézhetjük a rajongói klubot, kik játszanak éppen, valamint éppen, hogy állunk barátainkhoz képest a pontlistán. Az Openfeint-ből megoszthatjuk eredményeinket, élményeinket a közösségi hálók felé.

Játékban 


Rákattintva az Odissey módra legördül egy kis menü, ahol az irányítást, és a pályakiválasztást, indítást tudjuk beállítani. Kezdjünk az első pályával, tap a Floating feliratra! Indítás után kijelzőnkön rengeteg kisebb - nagyobb sejtecske tűnik fel. Egy kettős ujjmozdulattal zoom-oljunk ki, a középen lévő kis fehér gömbbel vagyunk. A kis gömb valamelyik oldalára kattintva látjuk, parányi fehér csóva lövell ki belőle, amely a kattintással ellentétes irányba indul el, pl.: a golyócska keleti szélére tapolunk, akkor nyugat felé indul. Érdemes végigvinni a tutorial módot, mindent részletesen szemléletesen elmagyaráz, olyan jól, hogy még angolul se kell tudni hozzá. A lényeg, hogy mindig csak a nálunk kisebb sejtekkel érintkezzünk, a nagyobbakat kerüljük el. A játék nevében is benne van az ózmozis szó, melynek szabályain alapul az alkalmazás. A kisebb sejteket elemésztve egyre nagyobbá és nagyobbá válunk.

A következő pályán már mozognak vetélytársaink és változatosabb a méreteloszlásuk is. Gyakran használjuk a 2 ujjas ki - be zoom-olást, sokat segít. További pályák rátok várnak, nem lövöm le a poénokat. Első pár pálya akár unalmasnak is tűnhet a játék, de ne hagyjuk abba, mert egyre nehezebb és összetettebb lesz! A képernyő jobb alsó sarkában kis segítő ikont látunk, mely tippeket ad a játékhoz. Néha az az érzésünk, mintha egy Petri csészében lévő háborúba, máskor pedig egy naprendszer keletkezésébe csöppentünk volna bele :).

Grafika

Kifejezetten szép, részletes a grafika, érdekes a színvilág, nekem különösen a mélykék háttér és a sejtecskék áttetsző színeinek összhangja jön be. Némelyik összetett pálya egészen szürrealisztikus elvont festményre emlékeztet. A kis objektumok kidolgozása nagyon részletes, a sejtek szinte atomi szintig láthatóak ). Néha zoom-oljunk mélyen a játékba, a grafika szépsége akkor jön ki igazán. Egy 10.1 inch-es nagyfelbontású amoled kijelzőn olyan érzésünk van, mintha enyhén 3D-s lenne az alkalmazás. Ha jobb minőségű TV-vel rendelkeztek és kisképernyős mobil kütyütök van, javasolnám a kettő összekötését. A frenetikus élményt a térbeli házimozi teszi teljessé.

Zene


A chill out és ambient (relaxációs kikapcsoló zenék) kedvelőinek, a nyugalomra vágyóknak igazi csemege a játék zenéje. Ismertebb dj-k, akik alkotásait hallhatjuk a játékban: Loscil, GasHigh Skies, Julien Neto, Biosphere. Az alkalmazásban a zene szerepét az is mutatja, hogy egyes fórumokban írják; sokan csak egyszerűen bekapcsolják és hallgatják, úgy hogy közben nem is játszanak :). A YouTube-on kifejezetten vannak olyan videók is, melyek a játékban hallható track-ekt mutatják be.

A főmenüben beállíthatjuk, mely zenéket szeretnénk hallani. Alig tudtam betelni a zene és a képi világ nyújtotta élménnyel, leginkább egy tripart-ra (zene és kép harmóniája művészi megfogalmazásban) tudtam hasonlítani. A játékélményben a zene legalább akkora súlyú, mint maga a játék a teljes extázist a nagyképernyő és a minőségi audio hardver teszi teljessé. Mobil eszköz esetén erősen ajánlom fülhallgató használatát. Vigyázzunk, nehogy elfelejtsünk leszállni a buszról, vagy  piros lámpánál tabletünkkel a kézben vágjunk át, mert igen addiktív játékról van szó :).

Összegzés


Sajnos az Osmos HD nem rendelkezik multiplayer opcióval, azonban a megannyi achievement, a csodás grafika, az elképesztően jó fizikai modell és a semmihez sem hasonlítható, magával ragadó atmoszféra mégis az egyik legkülönlegesebb játékélménnyé varázsolja, ami valaha mobileszközre készült. Ez egy tényleg nagyon jó játék, mindenkinek ajánlanék egy legalább fél órás megelőlegezett próbajátékot, utána már úgysem tudjátok letenni :)! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése