Az absztrakt expresszionizmus központja New York volt, jelentőségének első felismerője Clement Greenberg, támogatója a Sidney Janis Gallery. Az egyébként szoros szellemi csoportként működő absztrakt expresszionisták munkásságán belül alapvetően két irányzat fejlődött ki: a gesztusfestészet mellett a belőle kiinduló, de még a geometrikus absztrakcióhoz is közel álló color field painting (színmező festészet). A gesztusalapú absztrakció leghatásosabb személyisége Jackson Pollock. Harold Rosenberg az ő 1947 utáni művészetére, alkotómódszerére használta először az action painting (akciófestészet), illetve a dripping (csurgatás) kifejezést. Ez az eljárás felszámolja a hagyományos festészet képépítési stratégiáit: Pollock a festéket egyenesen a földre terített vászonra csorgatta, így téve láthatóvá "energiát és mozgást".
Pollock, hasonlóan több absztrakt expresszionistához, a Peggy Guggenheim Art of This Century (A század művészete) galéria szürrealista köréből indult és a mitikus, ősi formákban kereste az új Willem De Kooning: Nő II. művészet kiteljesítését (egyik kézenfekvő forrásuk az indián művészet volt). Ehhez a mitikus, kalligrafikus irányzathoz tartozik William Baziotes, Adolph Gottlieb és a sík, felület és szín problematikájával is foglalkozó Hans Hofmann. A gesztusalapú megközelítésen belül is létezik egy, a Joan Miró nevével fémjelzett biomorf (biológiai formákból kiinduló) szürrealizmushoz közelálló, a festészet hagyományos esztétikai szempontjait mindvégig követő irány: az örmény származású Arshile Gorky festészete. Willem de Kooning művészete sem egyértelműen sorolható be az absztrakt expresszionizmus uralkodó vonulatai közé: ő nem szakadt el a figuralitástól, legfontosabb alkotása a Nők című sorozat.
A színmező festészet legfontosabb alkotói Clyfford Still, a művészetteoretikusként, szobrászként is működő Barnett Newman, Mark Rothko, Robert Motherwell pedig az akciófestészet és a színmező festészet határán dolgozott. A színmező festészet látszólag közel áll a geometrikus absztrakcióhoz: kontúrokkal határolt egyszínű mezők töltik ki ezeket a vásznakat. Rothko elmélyülten foglalkozott a színek érzelmi hatásával, lényegében spirituális expresszionizmus jegyében alkotott.
A geometriával is foglalkozó Newman festményeinek "védjegye" a függőleges vonal, és ezt, tekintve, hogy filozófiai kutatásaiban az időnek nagy szerepet rendel, a transzcendens (érzék feletti) jelenlét, a megvilágosodás pillanataként értelmezték. Munkássága Stillével együtt a regionalizmus óta ismert "Amerika-mítosszal" is összeköthető: formáikban az amerikai táj hagyományai tükröződnek. Az irányzat legjelentősebb szobrásza David Smith. Az absztrakt expresszionizmus hivatalosan 1958/59-ben vonult be a művészettörténetbe, a New York-i Museum of Modern Art nagy vándorkiállításával. Az irányzat valóságos hatása azonban akkor már olyan jelentős volt, hogy a következő generációból kizárólag lázadást váltott ki: a pop art megjelenése Amerikában az absztrakt expresszionizmusra adott negatív válaszként értelmezhető.
Forrás: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/muveszettortenet/muveszettortenet-12-evfolyam/az-egzisztencializmus-az-absztrakt-expresszionizmus-az-usa-ban/az-absztrakt-expresszionizmus-kialakulasa
https://collection.clyffordstillmuseum.org/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése